Školní vzdělávací program MŠ

Motto: "Pojď, dveře spolu otevřem"


Program všestranného rozvoje dítěte se zaměřením na pohybové aktivity

školní vzdělávací program MŠ ke stažení  

Koncepce vzdělávání

Mateřská škola rozvíjí samostatné, zdravé a sebevědomé děti se schopností tvořivě přemýšlet a jednat. Školní vzdělávací program (ŠVP) upřesňuje dílčí vzdělávací cíle a obsah vzdělávání, vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Každá třída má svůj třídní vzdělávací program (TVP), který obsahuje specifické činnosti. TVP je natolik flexibilní, aby mohl reagovat na aktuální změny a potřeby dětí.

Vize mateřské školy

Porozumění, Péče, Partnerství, Pohoda, Prožitek

Mateřská škola by měla vždy naplňovat všech 5 P:

  • Být příjemným a pohodovým prostředím pro děti, rodiče i zaměstnance.
  • Při zajišťování kvalitního předškolního vzdělávání by měla upřednostňovat prožitky dětí před samotným výsledkem.
  • S porozuměním vycházet především z potřeb a zájmu dětí. Poskytovat individuální péči.
  • Být partnerem nejen dítěti, ale i rodičům, školám, zřizovateli a široké veřejnosti.

Předškolní vzdělávání v MŠ:

  • doplňuje rodinnou výchovu a pomáhá zajistit dítěti dostatek podnětů k jeho aktivnímu rozvoji a učení
  • umožňuje dětem postupně se adaptovat na nové prostředí
  • nabízí podporující a sympatizující způsob pedagogického vedení
  • rozvíjí osobnost dítěte, podporuje jeho tělesný rozvoj a zdraví
  • plně respektuje potřeby a vývojová specifika dětí
  • uplatňuje situační učení a spontánní sociální učení (přirozená nápodoba)
  • vyvažuje spontánní a řízené aktivity (provázanost)
  • uplatňuje integrovaný přístup ve vzdělávání (přirozené souvislosti a vztahy – hlubší prožitek dítěte, komplexnější zkušenost)
  • nabízí vyváženost volnosti a osobní svobody dětí s nezbytnou mírou omezení (dodržování společně vytvořených pravidel)

Očekávané výstupy:

V období předškolního věku je třeba respektovat významné vývojové proměny, charakteristické především změnami v oblasti biologického a psychosociálního vývoje. Každé dítě je jedinečná osobnost, proto je třeba respektovat i jeho individualitu ve vývoji. Pro učitelku je velmi důležitá znalost aktuálního rozvojového stavu dítěte. V RVP PV jsou formulované očekávané výstupy dítěte (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže). Očekávané výstupy učitelka průběžně vyhodnocuje v záznamovém archu dítěte.

Klíčové kompetence

Klíčové kompetence jsou obecně formulovány jako soubory předpokládaných vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého jedince. Jejich osvojování je proces dlouhodobý a složitý, který začíná již v předškolním vzdělávání a postupně se dotváří v dalším průběhu života. Soubor klíčových kompetencí nabízí pedagogům poměrně jasnou představu, kam směřovat, oč usilovat. Slouží především k vymezení odpovídajícího vzdělávacího obsahu jako prostředku k jejich vytváření.

Pro etapu předškolního vzdělávání jsou za klíčové považovány tyto kompetence:

  • kompetence k učení
  • kompetence k řešení problémů
  • kompetence komunikativní
  • kompetence sociální a personální
  • kompetence činnostní a občanské

Integrovaný blok: PODZIM

Téma:

  1. ZAČÍT SPOLU 
  2. BARVY PODZIMU
  3. HRAVĚ ZDRAVĚ

Oblasti předškolního vzdělávání:

Požadavky přizpůsobovat věkovým zvláštnostem dětí a jejich individuálním schopnostem a možnostem

Oblast biologická 

I. Dítě a jeho tělo:

Dílčí vzdělávací cíle:

  • postupné uvědomování si vlastního těla, osvojovat si poznatky o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě
  • postupně rozvíjet a užívat všechny smysly
  • postupně rozvíjet fyzickou a psychickou zdatnost
  • osvojovat si věku přiměřené praktické dovednosti
  • učit se základním pohybovým dovednostem v oblasti jemné a hrubé motoriky
  • osvojovat si dovednosti, důležité k podpoře zdraví

Vzdělávací nabídka:

  • lokomoční pohybové činnosti (chůze, skoky a poskoky)
  • smyslové a psychomotorické hry
  • hudebně pohyb. hry a činnosti
  • pracovní a sebeobslužné činnosti v oblasti osobní hygieny, stolování, oblékání, úklidu, úpravy prostředí apod.
  • manipulační činnosti s předměty a materiálem
  • zdravotně zaměřené činnosti (dechová cvičení)
  • konstruktivní a grafické činnosti
  • příležitosti a činnosti směřující k ochraně zdraví, osobního bezpečí a vytváření zdravých životních návyků
  • činnosti relaxační a odpočinkové, zajišťující zdravou atmosféru a pohodu prostředí
  • činnosti zaměřené k poznání lidského těla a částí

Očekávané výstupy:

  • zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí
  • koordinovat lokomoci a další polohy a pohyby těla
  • vědomě napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru a přizpůsobit jej podle pokynu
  • ovládat dechové svalstvo, sladit pohyb se zpěvem
  • zvládnout sebeobsluhu, uplatňovat základní kulturně hygienické a zdravotně preventivní návyky
  • zvládat jednoduchou obsluhu a pracovní úkony (postarat se o hračky, pomůcky, uklidit po sobě, udržovat
  • pořádek, zvládat jednoduché úklidové práce, práce na zahradě apod.)
  • pojmenovat části těla, některé orgány
  • mít povědomí o významu péče o čistotu a zdraví
  • mít povědomí o některých způsobech ochrany osobního zdraví a bezpečí

Oblast psychologická

II. Dítě a jeho psychika:

JAZYK A ŘEČ

Dílčí vzdělávací cíle:

  • rozvoj řečových schopností
  • rozvoj jazykových receptivních dovedností (vnímání, porozumění)
  • postupně rozvíjet verbální komunikativní dovednosti

Vzdělávací nabídka:

  • polečné diskuse a rozhovory (vyprávění zážitků a příběhů)
  • dělování slyšeného druhým
  • prohlížení knížek
  • hry se slovy
  • luchové a rytmické hry, zpěv, poslech
  • poslech čtených příběhů
  • vyprávění podle obrazového materiálu
  • individuální a skupinová konverzace, sdělování slyšeného druhým
  • přednes a dramatizace

Očekávané výstupy:

  • správně vyslovovat, ovládat dech, tempo i intonaci řeči
  • pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
  • porozumět slyšenému (zachytit hlavní myšlenku příběhu, sledovat děj a zopakovat jej ve správných větách)
  • formulovat otázky, odpovídat, hodnotit slovní výkony, slovně reagovat
  • učit se nová slova a aktivně je používat (ptát se na slova, kterým nerozumí)
  • popsat situaci
  • projevovat zájem o knížky, soustředěně poslouchat četbu, hudbu, sledovat divadlo

POZNÁVACÍ SCHOPNOSTI A FUNKCE

Dílčí vzdělávací cíle: 

  • postupně rozvíjet pozornost, paměť, představivost, fantazii 
  • rozvoj tvořivého myšlení, řešení problémů
  • postupně posilovat přirozené poznávací city – zvídavost, zájem, radost z objevování
  • .

Vzdělávací nabídka:

  • řešení praktických problémů, hledání různých možností a variant
  • činnosti zaměřené k vytváření (chápání) pojmů
  • konkrétní operace s materiálem (třídění, přiřazování)
  • přibližování přirozených časových i logických posloupností dějů
  • námětové hry a činnosti
  • přímé pozorování přírodních jevů
  • motivovaná manipulace s předměty, zkoumání jejich vlastností
  • myslové hry zaměřené na rozvoj a cvičení vnímání, zrakové a sluchové paměti
  • činnosti zaměřené k chápání pojmů

Očekávané výstupy:

  • vědomě využívat všech smyslů, záměrně pozorovat, postřehovat, všímat si (nového, změněného, chybějícího)
  • záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
  • poznat a pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
  • vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci, využívat zkušeností k učení 
  • chápat prostorové pojmy, částečně se orientovat v čase
  • naučit se nazpaměť krátké texty, úmyslně si zapamatovat a vybavit
  • vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických)

SEBEPOJETÍ, CITY, VŮLE

Dílčí vzdělávací cíle: 

  • rozvoj pozitivních citů dítěte ve vztahu k sobě (získávat sebevědomí, sebedůvěru)
  • postupně rozvíjet schopnost vytvářet citové vztahy k okolí
  • rozvoj schopností a dovedností vyjádřit pocity a dojmy

Vzdělávací nabídka:

  • spontánní hra
  • činnosti zajišťující spokojenost a radost, činnosti vyvolávající veselí a pohodu
  • estetické a tvůrčí aktivity
  • vyjadřování a obhajování vlastních názorů
  • podpora důvěry dítěte ve vlastní síly a schopnosti, dostatečné oceňování jeho snahy a úsilí
  • přiměřené činnosti a úkoly umožňující dítěti dosáhnout úspěchu

Očekávané výstupy:

  • odloučit se na určitou dobu od rodičů a blízkých, být aktivní i bez jejich opory
  • uvědomovat si svou samostatnost, zaujímat vlastní názory a postoje a vyjadřovat je ve známých a opakujících se situacích a v situacích, kterým rozumí, ovládat svoje city a přizpůsobovat jim své chování
  • přijímat pozitivní ocenění i svůj případný neúspěch a vyrovnat se s ním, učit se hodnotit svoje osobní pokroky
  • prožívat radost ze zvládnutého a poznaného
  • respektovat předem vyjasněná a pochopená pravidla, přijímat vyjasněné a zdůvodněné povinnosti
  • uvědomovat si příjemné a nepříjemné citové prožitky (lásku, soucítění, radost, spokojenost i strach, smutek, odmítání), rozlišovat citové projevy v důvěrném (rodinném) a cizím prostředí
  • být citlivé ve vztahu k živým bytostem, k přírodě i k věcem
  • těšit se z hezkých a příjemných zážitků

Oblast interpersonální

III. Dítě a ten druhý :

Dílčí vzdělávací cíle: 

  • rozvíjet interaktivní a komunikativní dovednosti
  • rozvíjet schopnosti a dovednosti, důležité pro navazování vztahů dítěte k druhým lidem
  • posilování prosociálního chování ve vztahu k druhému (v dětské herní skupině)
  • vytváření prosociálních postojů (sociální citlivost, přizpůsobivost)

Vzdělávací nabídka:

  • činnosti, které vedou děti k ohleduplnosti k druhému
  • aktivity podporující sbližování dětí
  • uvědomování si vztahů mezi lidmi (kamarádství)
  • činnosti zaměřené na porozumění pravidlům vzájemného soužití a chování, spolupodílení se na jejich tvorbě
  • kooperativní činnosti ve dvojicích i ve skupinách
  • sociální a interaktivní hry
  • příležitosti k neverbální komunikaci
  • příležitosti k verbální i neverbální komunikaci s dítětem i dospělým

Očekávané výstupy:

  • navazovat kontakty s dospělým, kterému je svěřeno do péče, překonat stud, komunikovat s ním vhodným způsobem, respektovat ho
  • porozumět běžným projevům vyjádření emocí a nálad
  • přirozeně a bez zábran komunikovat s druhým dítětem, navazovat a udržovat dětská přátelství
  • odmítnout komunikaci, která je mu nepříjemná
  • spolupracovat s ostatními
  • dodržovat dohodnutá a pochopená pravidla vzájemného soužití a chování doma, v mateřské škole, na veřejnosti, dodržovat herní pravidla
  • bránit se projevům násilí jiného dítěte, ubližování, ponižování apod.

Oblast sociálně kulturní

IV. Dítě a společnost :

Dílčí vzdělávací cíle:

  • rozvíjet kulturně společenské návyky
  • vytvářet povědomí o mezilidských hodnotách
  • rozvíjet kulturně estetické dovednosti
  • rozvíjet schopnosti žít ve společenství ostatních lidí, přináležet k tomuto společenství (ke třídě, k ostatním dětem)
  • vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané
  • vytvářet základy estetického vztahu ke světu (k životu)

Vzdělávací nabídka:

  • tvůrčí činnosti: výtvarné, literární a hudební
  • aktivity vhodné pro přirozenou adaptaci dítěte v prostředí mateřské školy
  • skupinové aktivity (konstruktivní, výtvarné a hudební projekty)
  • činnosti podporující tvořivost a nápaditost dítěte
  • různorodé hry umožňující dětem se spolupodílet na jejich průběhu
  • hry a praktické činnosti uvádějící dítě do světa
  • seznamovat děti s různými druhy řemesel a povolání
  • vymezení přiměřených pravidel soužití
  • vytváření esteticky podnětného prostředí
  • každodenní pozitivní vzory chování (ohleduplnost, tolerance)
  • příležitosti poznávat mravní hodnoty v jednání lidí
  • příležitost podílet se na vymezení společných hodnot ve třídě
  • estetické činnosti – poslech hudebních skladeb, divadelní scénky

Očekávané výstupy:

  • uplatňovat návyky v základních formách společenského chování ve styku s dospělými i s dětmi (zdravit známé děti i dospělé, rozloučit se, poprosit, poděkovat, vzít si slovo až když druhý domluví, požádat o pomoc, vyslechnout sdělení, uposlechnout pokyn apod.)
  • pochopit, že každý má ve společenství (v rodině, ve třídě, v herní skupině) svou roli, podle které je třeba se chovat
  • začlenit se do třídy a zařadit se mezi své vrstevníky, respektovat jejich rozdílné vlastnosti, schopnosti a dovednosti
  • adaptovat se na život ve škole, aktivně zvládat požadavky plynoucí z prostředí školy i jeho běžných proměn
  • vyjednávat s dětmi i dospělými ve svém okolí, domluvit se na společném řešení (v jednoduchých situacích samostatně, jinak s pomocí)
  • utvořit si základní dětskou představu o pravidlech chování a společenských normách
  • chovat se zdvořile, přistupovat k druhým lidem, k dospělým i k dětem, bez předsudků, s úctou k jejich osobě, vážit si jejich práce a úsilí
  • dodržovat pravidla her a jiných činností, jednat spravedlivě, hrát fair
  • zacházet šetrně s vlastními i cizími pomůckami, hračkami, věcmi denní potřeby, s knížkami aj.
  • vyjadřovat se prostřednictvím hudebních a hudebně pohybových činností, zvládat základní hudební dovednosti vokální i instrumentální (zazpívat píseň, zacházet s jednoduchými hudebními nástroji, sledovat a rozlišovat rytmus)

Oblast environmentální

V. Dítě a svět :  

Dílčí vzdělávací cíle:

  • vytvářet vztah k místu a prostředí, ve kterém dítě žije
  • osvojovat dovednosti, potřebné k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí
  • spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí

Vzdělávací nabídka:

  • pozorování blízkého prostředí a okolní přírody
  • poučení o možných nebezpečných situacích
  • přirozené i zprostředkované poznávání přírodního okolí, sledování změn v přírodě (přírodní jevy a děje)
  • praktické činnosti, na jejichž základě se dítě seznamuje s různými přírodními i umělými látkami
  • kognitivní činnosti – kladení otázek a hledání odpovědí, diskuse nad problémem, vyprávění a poslech, objevování
  • řešení přirozených a modelových situací
  • smysluplné pracovní činnosti

Očekávané výstupy:

  • orientovat se bezpečně ve známém prostředí i v životě tohoto prostředí (doma, v budově mateřské školy, v blízkém okolí)
  • zvládat běžné činnosti a požadavky na dítě kladené i jednoduché praktické situace, které se doma a v mateřské škole opakují, chovat se přiměřeně a bezpečně doma i na veřejnosti
  • uvědomovat si nebezpečí, se kterým se může ve svém okolí setkat, a mít povědomí o tom, jak se prakticky chránit (vědět, jak se nebezpečí vyhnout, kam se v případě potřeby obrátit o pomoc)
  • všímat si změn a dění v nejbližším okolí
  • pomáhat pečovat o okolní životní prostředí (dbát o pořádek a čistotu, nakládat vhodným způsobem s odpady, starat se o rostliny, spoluvytvářet pohodu prostředí, chránit přírodu v okolí, živé tvory apod.)

Integrovaný blok: ZIMA

Téma:

  1. KOUZELNÉ VÁNOCE
  2. ZIMNÍ RADOVÁNKY
  3. Z POHÁDKY DO POHÁDKY

Oblasti předškolního vzdělávání:                                                      

Požadavky přizpůsobovat věkovým zvláštnostem dětí a jejich  individuálním schopnostem a možnostem

Oblast biologická

I. Dítě a jeho tělo :

Dílčí vzdělávací cíle:

  • učit se ovládat pohybový aparát a tělesné funkce
  • osvojovat si základní pohybové dovednosti, prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí
  • učit se koordinovat lokomoci a další pohyby, sladit pohyb s hudbou, rytmem
  • rozvíjet koordinaci ruky a oka
  • rozvíjet a upevňovat pohybové dovednosti v oblasti jemné a hrubé motoriky
  • dále rozvíjet všechny smysly a učit se je užívat
  • upevňovat si věku přiměřené praktické dovednosti, sebeobsluhu, základní hygienické a zdravotně preventivní návyky
  • osvojovat si dovednosti, důležité k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí, vytváření zdravých životních návyků a postojů

Vzdělávací nabídka:

  • smyslové hry
  • manipulační činnosti s nástroji a pomůckami
  • nelokomoční pohybové činnosti (změny poloh, pohybů těla na místě)
  • zdravotně zaměřené činnosti (uvolňovací, vyrovnávací)
  • lokomoční (chůze,skoky, poskoky, lezení, běh) a jiné činnosti
  • poznávací činnosti zaměřené k osvojování pojmů a poznatků o bezpečí a sportu
  • sezónní činnosti a míčové hry
  • činnosti směřující k prevenci úrazů
  • jednoduché pracovní a sebeobslužné činnosti
  • konstruktivní a grafické činnosti

Očekávané výstupy:

  • vědomě napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru a přizpůsobit jej podle pokynů
  • zachovávat správné držení těla
  • rozlišovat, co prospívá zdraví a co mu škodí
  • znát funkce některých orgánů a mít povědomí o těle a jeho vývoji
  • mít povědomí o významu aktivního pohybu a zdravé výživy
  • zacházet s běžnými předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami (výtvarné)
  • .

Oblast psychologická

II. Dítě a jeho psychika:

JAZYK A ŘEČ

Dílčí vzdělávací cíle:

  • prohlubovat jazykové dovednosti, učit se ovládat dech, tempo, intonaci řeči
  • rozvoj jazykových receptivních dovedností (poslech)
  • rozvíjet kultivovaný projev, komunikativní dovednost
  • prohlubovat jazykové produktivní dovednosti (mluvní projev,výslovnost)

Vzdělávací nabídka:

  • individuální a skupinová konverzace
  • přednes, recitace, zpěv
  • vyprávění podle skutečnosti, komentování zážitků
  • artikulační hry, hry se slovy
  • vyprávění toho co dítě slyšelo nebo shlédlo
  • vyprávění příběhů podle fantazie
  • činnosti a příležitosti seznamující děti s různými sdělovacími prostředky
  • rozvoj mluveného projevu a vyjadřování
  • vyprávění podle obrazového materiálu
  • slovní hádanky
  • poslech pohádek, dramatizace

Očekávané výstupy:

  • naučit se z paměti krátké texty, reprodukovat říkanky a písničky
  • sledovat a vyprávět příběh, pohádku
  • sledovat očima zleva doprava
  • vést rozhovor, naslouchat druhým, sledovat řečníka, ptát se
  • vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách

POZNÁVACÍ SCHOPNOSTI A FUNKCE

Dílčí vzdělávací cíle: 

  • zpřesňovat smyslové vnímání, přecházet od konkrétně názorného myšlení k slovně logickému
  • rozvíjet slovně logické myšlení
  • rozvíjet a kultivovat paměť, pozornost
  • průběžně posilovat přirozené poznávací city – zvídavost, zájem, radost z objevování

Vzdělávací nabídka:

  • konkrétní operace s materiálem (porovnávání)
  • námětové hry a činnosti
  • přímé pozorování kulturních jevů a objektů
  • záměrné pozorování předmětů a jejich vlastností
  • pontánní hry a experimenty
  • hry podporující tvořivost
  • hry a činnosti zaměřené ke cvičení různých forem paměti
  • hry procvičující orientaci v prostoru

Očekávané výstupy:

  • přemýšlet, vést jednoduché úvahy
  • poznávat charakteristické rysy předmětů a vzájemné souvislosti postupovat podle pokynů a instrukcí třídit soubory předmětů podle určitých pravidel
  • záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
  • .

SEBEPOJETÍ, CITY, VŮLE

Dílčí vzdělávací cíle:

  • uvědomovat si vlastní identitu
  • získávat sebevědomí, sebedůvěru a relativní citovou samostatnost
  • rozvíjet kultivaci mravního a estetického vnímání, cítění a prožívání
  • získávat schopnost řídit své chování vůlí

Vzdělávací nabídka:

  • činnosti přiměřené schopnostem dítěte v nichž může být dítě úspěšné
  • činnosti umožňující samostatné vystupování
  • sledování pohádek a příběhů obohacující citový život dítěte
  • cvičení v projevování citů v sebeovládání
  • hry na téma přátelství
  • návštěvy dětských kulturních akcí
  • činnosti vedoucí dítě k identifikaci sebe sama a odlišení od ostatních

Očekávané výstupy:

  • prožívat a dětským způsobem projevovat, co cítí (soucit, radost, náklonnost), snažit se ovládat své afektivní chování (odložit splnění svých osobních přání, zklidnit se, tlumit vztek, zlost, agresivitu apod.)
  • vyjádřit souhlas i nesouhlas říci ,,ne“ v situacích, které to vyžadují (ohrožení, nebezpečí)
  • uvědomovat si své možnosti a limity (silné a slabé stránky) zachytit a vyjádřit své prožitky (hudebně, slovně, výtvarně)

Oblast interpersonální

III. Dítě a ten druhý:

Dílčí vzdělávací cíle:

  • posilovat prosociální chování ve vztahu k druhému (v MŠ)
  • rozvoj schopností a dovedností pro rozvíjení vztahů
  • vytváření prosociálních postojů  (tolerance, respekt)

Vzdělávací nabídka:

  • tématické příběhy (vztahy)
  • podpora dětských přátelství
  • společenské hry, společné aktivity nejrůznějšího zaměření
  • aktivity podporující uvědomování si vztahů mezi lidmi (přátelství)
  • hry, přirozené i modelové situace, při nichž se dítě učí přijímat a respektovat druhého
  • hry a činnosti, které vedou k ochotě rozdělit se, půjčit si hračku, střídat se, pomoci
  • četba, vyprávění a poslech pohádek a příběhů s etickým obsahem a poučením

Očekávané výstupy:

  • respektovat potřeby jiného dítěte, dělit se s ním o hračky, pomůcky, pamlsky, rozdělit si úkol s jiným dítětem apod.
  • chovat se obezřetně při setkání s neznámými dětmi, staršími i dospělými jedinci, v případě potřeby požádat druhého o pomoc (pro sebe i pro jiné dítě)
  • uvědomovat si svá práva ve vztahu k druhému, přiznávat stejná práva druhým a respektovat je
  • uplatňovat své individuální potřeby, přání a práva s ohledem na druhého

Oblast sociálně kulturní

IV. Dítě a společnost:

Dílčí vzdělávací cíle:  

  • prohlubovat vytváření povědomí o morálních hodnotách
  • rozvíjet a prohlubovat kulturně estetické dovednosti  (slovesné a dramatické)
  • rozvíjet kulturně společenské postoje, návyky a dovednosti  dítěte
  • prohlubovat základy estetického vztahu ke světu
  • (ke kultuře a umění)

Vzdělávací nabídka:

  • různorodé společné hry a skupinové aktivity (námětové hry, dramatizace)
  • přípravy a realizace společných zábav a slavností, kulturní programy, zvyky a tradice
  • tvůrčí činnosti slovesné, dramatické podněcující estetické vnímání a vyjadřování
  • literární a dramatické činnosti (sledování dramatizací, pohádky, příběhy)
  • návštěvy kulturních akcí
  • praktická manipulace s některými pomůckami a nástroji, provádění jednoduchých pracovních úkonů a činností

Očekávané výstupy:

  • chovat se a jednat na základě vlastních pohnutek a  zároveň s ohledem na druhé
  • chovat se zdvořile, přistupovat k druhým lidem, dospělým i dětem, bez předsudků, s úctou k jejich osobě, vážit si jejich práce a úsilí
  • dodržovat pravidla her a jiných činností, jednat spravedlivě, hrát fair
  • zacházet šetrně s vlastními pomůckami, hračkami, věcmi denní potřeby a knížkami
  • vnímat umělecké a kulturní podněty, pozorně poslouchat, sledovat se zájmem literární, dramatické či hudební představení a hodnotit svoje zážitky

Oblast environmentální

V. Dítě a svět:                

  • Dílčí vzdělávací cíle:       
  • osvojovat si jednoduché poznatky o světě a životě, jako základ pro vytváření povědomí o přírodním, kulturním i technickém prostředí
  • rozvoj schopnosti vážit si života ve všech jeho formách
  • prohlubovat  dovednosti, potřebné k vykonávání jednoduchých činností v péči o bezpečné prostředí

Vzdělávací nabídka:

  • pozorování blízkého kulturního prostředí a technických objektů
  • hry a aktivity na téma dopravy, cvičení bezpečného chování v dopravních situacích, kterých se dítě běžně účastní
  • praktické užívání technických přístrojů, hraček a dalších předmětů a pomůcek, se kterými se dítě běžně setkává
  • práce s literárními texty, s obrazovým materiálem, využívání encyklopedií a dalších médií
  • sledování událostí v obci a účast na akcích, které jsou pro dítě zajímavé

Očekávané výstupy:

  • mít povědomí o širším společenském, věcném, přírodním, kulturním i technickém prostředí i jeho dění v rozsahu praktických zkušeností a dostupných praktických ukázek v okolí dítěte
  • rozlišovat aktivity, které mohou zdraví okolního prostředí podporovat a které je mohou poškozovat, všímat si nepořádku a škod, upozornit na ně
  • vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý, pozoruhodný, různorodý
  • (svět přírody, svět lidí)

Integrovaný blok: JARO

Téma:

  1. JARNÍ PROBUZENÍ
  2. HRÁTKY SE ZVÍŘÁTKY
  3. TEPLO DOMOVA

Oblasti předškolního vzdělávání :                                                  

Požadavky přizpůsobovat věkovým zvláštnostem dětí a jejich individuálním schopnostem a možnostem

Oblast biologická                        

I. Dítě a jeho tělo:

Dílčí vzdělávací cíle:

  • upevňovat fyzickou a psychickou zdatnost
  • upevňovat základní pohybové dovednosti, prostorovou orientaci běžné způsoby pohybu v různém prostředí
  • upevňovat koordinaci lokomoce a dalších pohybů, upevňovat sladění pohybů s hudbou, rytmem
  • nadále rozvíjet ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
  • prohlubovat získané praktické dovednosti přiměřené věku
  • upevňovat ovládání koordinace ruky a oka, zvládat jemnou motoriku
  • upevňovat získané návyky sebeobsluhy a jednoduchých pracovních úkonů
  • upevňovat znalosti o částech těla, některých orgánů, jejich funkcích
  • učit se rozlišovat co prospívá zdraví
  • učit se chovat tak, aby v situacích pro dítě běžných a jemu známých neohrožovalo zdraví, pohodu svou, ani druhých

Vzdělávací nabídka:

  • smyslové a psychomotorické hry
  • manipulační činnosti a jednoduché úkony s náčiním
  • pohybové a jiné činnosti (základní gymnastika a turistika)
  • zdravotně zaměřené činnosti (protahovací, relaxační)
  • hudební a hudebně pohybové hry
  • příležitosti a činnosti směřující k ochraně zdraví, osobního bezpečí a vytváření zdravých životních návyků

Očekávané výstupy:

  • vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů (sluchově rozlišovat zvuky a tóny, zrakově rozlišovat tvary předmětů a jiné specifické znaky)
  • ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku (pomůcky, materiál, hudební nástroje)
  • zvládnout pohybové dovednosti (házet a chytat míč, užívat různé náčiní, pohybovat se ve skupině)
  • sladit pohyb s rytmem

Oblast psychologická

II. Dítě a jeho psychika :

JAZYK A ŘEČ

Dílčí vzdělávací cíle: 

  • upevňovat řečové schopnosti, jazykové dovednosti receptivní i produktivní  (vytváření pojmů, vyjadřování)
  • rozvoj verbálních komunikativních dovedností
  • rozvoj dovedností předcházejících čtení

Vzdělávací nabídka:

  • řečové hry a vokální činnosti
  • sledování filmových a divadelních příběhů
  • diskuze, rozhovory, konverzace
  • komentování zážitků a aktivit, vyřizování vzkazů a zpráv
  • grafické napodobování symbolů, tvarů, čísel, písmen
  • hry a činnosti zaměřené k poznávání a rozlišování zvuků, užívání gest

Očekávané výstupy:

  • naučit se z paměti krátké texty
  • zvládnout jednoduchou dramatickou úlohu
  • domluvit se slovy i gesty, improvizovat
  • chápat slovní vtip a humor
  • utvořit jednoduchý rým
  • rozlišovat některé obrazné symboli (piktogramy, dopravní značky) a porozumět jejich významu i jejich komunikativní funkci
  • poznat napsané své jméno

POZNÁVACÍ SCHOPNOSTI A FUNKCE

Dílčí vzdělávací cíle: 

  • rozvíjet přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně logickému
  • zpřesňovat a kultivovat smyslové vnímání, prohlubovat slovně logické myšlení
  • upevňovat  paměť, pozornost, představivost, fantazii
  • rozvoj tvořivého myšlení (vyjadřování, řešení problémů)

Vzdělávací nabídka:

  • záměrné pozorování objektů a předmětů, jejich charakteristických znaků a funkcí
  • hry podporující představivost a fantazii (imaginativní, výtvarné, hudební)
  • činnosti zaměřené na poznávání jednoduchých obrazně znakových systémů (písmena, číslice, piktogramy, značky, symboly, obrazce)
  • činnosti zaměřené k seznamování se s elementárními číselnými a matematickými pojmy a jejich symbolikou
  • činnosti zasvěcující dítě do časových pojmů a vztahů (příběhy, události)

Očekávané výstupy:

  • zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité (podstatné znaky, podoba a rozdíl, vlastnosti předmětů)
  • chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a jejich využití (číselná řada, pojmy více, stejně, méně, první, poslední)
  • chápat prostorové pojmy (vpravo, vlevo, dole, nahoře, uprostřed, za, pod, nad, u, vedle, mezi a pod), orientovat se v prostoru i v rovině
  • řešit problémy, úkoly a situace, myslet kreativně, předkládat ,,nápady“

SEBEPOJETÍ, CITY, VŮLE

Dílčí vzdělávací cíle:       

  • rozvíjet a upevňovat schopnosti a dovednosti, důležité pro rozvíjení citových vztahů dítěte k okolí
  • upevňovat schopnost a dovednost vyjádřit pocity, dojmy a prožitky
  • učit se těšit se z příjemných a hezkých zážitků, zachytit a vyjádřit své prožitky slovně, výtvarně, hudbou, pohybem, dramatickou improvizací

Vzdělávací nabídka:

  • činnosti vyžadující rozhodování a sebehodnocení
  • příležitosti a hry pro rozvoj vůle, vytrvalosti a sebeovládání
  • cvičení organizačních dovedností
  • cvičení k projevování citů v sebekontrole
  • hry na téma rodiny
  • činnosti zaměřené k poznávání různých lidských vlastností a v čem jsou si podobní (fyzické a psychické vlastnosti, pohlaví, věk, jazyk, národnost)
  • dramatické činnosti a mimické vyjadřování nálad (úsměv, pláč, hněv, údiv apod.)

Očekávané výstupy:

  • rozhodovat o svých činnostech
  • vyvinout volní úsilí, soustředit se na činnost a její dokončení
  • zorganizovat hru

Oblast interpersonální

III. Dítě a ten druhý :

Dílčí vzdělávací cíle: 

  • posilování prosociálního chování ve vztahu k druhému (v rodině)
  • rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
  • ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi

Vzdělávací nabídka:

  • hraní rolí, dramatické činnosti, hudební a hudebně pohybové hry, výtvarné hry
  • společná setkávání, povídání, sdílení a aktivní naslouchání druhého
  • aktivity podporující vztahy mezi oběma pohlavími, úcta ke stáří
  • činnosti, které vedou děti ke schopnosti vyřešit vzájemný spor
  • činnosti zaměřené na poznávání sociálního prostředí v němž dítě žije – rodina (funkce, vztahy, členové)

Očekávané výstupy:

  • chápat lidskou hodnotu a respektovat přirozenou osobnostní odlišnost
  • vnímat co si druhý přeje či potřebuje a vycházet mu vstříc (ohleduplnost, nabídka pomoci apod.)
  • udržovat dětská přátelství
  • respektovat práva druhých

Oblast sociálně kulturní

IV. Dítě a společnost :

Dílčí vzdělávací cíle:            

  • upenovat schopnosti žít ve společenství ostatních lidí (přizpůsobit se, spolupracovat)
  • průběžně vytvářet povědomí o morálních a mezilidských hodnotách
  • upevňovat kulturně estetické dovednosti (výtvarné a hudební)

Vzdělávací nabídka:

  • hry zaměřené k poznávání a rozlišování různých společenských rolí (dítě, dospělý, rodič, profese, pohlaví)
  • aktivity přibližující dítěti pravidla vzájemného styku (tolerance, spolupráce)
  • hry a praktické činnosti uvádějící dítě do světa lidí (řemeslo, povolání aj.)
  • aktivity přibližující dítěti svět kultury a umění a jejich rozmanitost (výtvarné, hudební, tradice a zvyky)

Očekávané výstupy:

  • odmítat společensky nežádoucí chování (lež, nespravedlnost, agresivita), chránit se před ním a bránit se jeho důsledkům
  • zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik (barvy, konstrukce, papír, přírodniny, keramická hlína)
  • vyjadřovat se prostřednictvím hudebních a hudebně pohybových činností, zvládat základní hudební dovednosti vokální i instrumentální (zpěv, rytmus, zacházet s jednoduchými hudebními nástroji)

Oblast environmentální

V. Dítě a svět :  

Dílčí vzdělávací cíle: 

  • prohlubovat pocit sounáležitosti s živou i neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemí
  • osvojovat si poznatky a dovednosti, chránící před nebezpečnými vlivy prostředí
  • upevňovat elementární poznatky o vývoji, životě, lidské společnosti, soužití, zvycích, práci lidí, o přírodě, technickém a kulturním prostředí

Vzdělávací nabídka:

  • poučení o možných nebezpečných situacích a dítěti dostupných způsobech, jak se chránit (dopravní situace, manipulace s předměty, přírodní jevy), využívání praktických ukázek varující dítě před nebezpečím
  • pozorování životních podmínek a stavu životního prostředí, poznávání ekosystému (les, louka, rybník)
  • smysluplné činnosti přispívající k péči o životní prostředí (pěstitelské činnosti, péče o školní zahradu a blízké okolí)

Očekávané výstupy:

  • porozumět, že změny jsou přirozené a samozřejmé, přizpůsobovat se běžně proměnlivým okolnostem doma i v mateřské škole
  • mít povědomí o významu životního prostředí pro člověka, uvědomovat si, že způsobem, jakým se dítě i ostatní v jeho okolí chovají, ovlivňují vlastní zdraví a životní prostředí
  • osvojit si elementární poznatky o okolní prostředí, které jsou dítěti blízké, pro ně smysluplné a přínosné, zajímavé a jemu pochopitelné a využitelné pro další učení a další praxi

Integrovaný blok: LÉTO

Téma:

10. LETEM SVĚTEM

Oblasti předškolního vzdělávání:

Požadavky přizpůsobovat věkovým zvláštnostem dětí a jejich individuálním schopnostem a možnostem

Oblast biologická                        

I. Dítě a jeho tělo:

Dílčí vzdělávací cíle:

  • zvládnout základní pohybové dovednosti
  • koordinovat lokomoci a další pohyby, sladit pohyb s hudbou, rytmem
  • zvládnout jednoduchou obsluhu, sebeobsluhu, základní hygienické a zdravotně preventivní návyky
  • vnímat s rozlišovat všemi smysly
  • mít povědomí o některých způsobech ochrany zdraví, bezpečí, kde v případě potřeby hledat pomoc

Vzdělávací nabídka:

  • lokomoční a nelokomoční činnosti
  • činnosti seznamující děti s věcmi, které je obklopují a jejich praktickým používání
  • zdravotně zaměřené činnosti
  • konstruktivní a grafické činnosti
  • hudebně pohybové činnosti
  • relaxační a odpočinkové činnosti zajišťující pohodu prostředí
  • příležitosti a činnosti směřující k prevenci nemoci, nezdravých návyků a závislostí

Očekávané výstupy:

  • zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci (zvládat překážky, pohybovat se v písku, aj.)
  • vnímat a rozlišovat pomocí smyslů (vůně, chutě, vnímat hmatem apod.)
  • pojmenovat části těla, znát základní pojmy užívané ve spojení se zdravím, s pohybem a sportem
  • chovat se tak, aby v situacích pro dítě běžných a jemu známých neohrožovalo zdraví, bezpečí a pohodu svou ani druhých
  • mít povědomí o způsobech ochrany zdraví (kde hledat pomoc a jakým způsobem)
  • zacházet s běžnými předměty denní potřeby (drobné nástroje, pracovní pomůcky, sportovní náčiní a nářadí)

II. Dítě a jeho psychika :

JAZYK A ŘEČ

Dílčí vzdělávací cíle:                                                                                                                     

  • osvojování si komunikativních dovedností (neverbálních)
  • rozvoj kultivovaného projevu
  • rozvoj dovedností předcházejících čtení a psaní
  • rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka

Vzdělávací nabídka:

  • samostatní slovní projev na určité téma
  • vyprávění pohádek a příběhů
  • přednes, recitace, dramatizace, zpěv
  • artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry

Očekávané výstupy:

  • popis skutečné situace
  • poznat a vymyslet jednoduchá synonyma, homonyma a antonyma
  • sluchově rozlišovat začáteční a koncové slabiky a hlásky ve slovech
  • poznat některá písmena a číslice, popř. slova

POZNÁVACÍ SCHOPNOSTI A FUNKCE

Dílčí vzdělávací cíle:  

  • rozvoj tvořivosti (tvořivé sebevyjádření)
  • podpora a rozvoj zájmu o učení
  • vytváření základu pro práci s informacemi
  • rozvoj pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem

Vzdělávací nabídka:

  • pozorování technických objektů a jevů v okolí
  • určování a pojmenovávání vlastností (velikost, barva, tvar, materiál, dotek, chuť, vůně,    zvuky)
  • konkrétní operace s materiálem (uspořádání, odhad)
  • smyslové hry a činnosti zaměřené na rozvoj koncentrace pozornosti
  • činnosti zaměřené k osvojování poznatků (odpovědi na otázky, objasňování)
  • praktické úkony procvičující orientaci v rovině

Očekávané výstupy:

  • vést úvahy o tom, o čem přemýšlí a uvažuje, tak je vyjádřit
  • využívat zkušeností k učení chápat elementární časové pojmy (teď, dnes, včera, zítra, ráno, večer, jaro, léto, podzim, zima)
  • nalézat nová řešení nebo alternativní k běžným

SEBEPOJETÍ, CITY, VŮLE

Dílčí vzdělávací cíle: 

  • rozvoj schopností a dovedností vyjádřit prožitky
  • rozvoj schopností ovlivňovat vlastní situaci
  • rozvíjení pozitivních citů (relativní citová samostatnost)

Vzdělávací nabídka:

  • estetické a tvůrčí aktivity (slovesné, výtvarné, dramatické, literární, hudební, pohybové a další)
  • výlety do přírody
  • spontánní hry
  • příběhy obohacující život dítěte

Očekávané výstupy:

  • odmítnout se podílet na nedovolených či zakázaných činnostech
  • učit se hodnotit svoje osobní pokroky
  • rozlišovat citové projevy v důvěrném a cizím prostředí
  • těšit se z přírodních i kulturních krás a setkávání se s uměním
  • vyjádřit své prožitky dramatickou improvizací

Oblast interpersonální

III. Dítě a ten druhý:

Dílčí vzdělávací cíle:

  • prohlobovat prosociální chování a postoje ve vztahu k druhému (sociální citlivost, tolerance, přizpůsobivost)
  • rozvíjení vztahů k druhým lidem
  • ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích k dospělým
  • rozvoj kooperativních dovedností

Vzdělávací nabídka:

  • komunikační aktivity s druhým dítětem i s dospělým
  • společné aktivity nejrůznějšího zaměření
  • poznávání sociálního prostředí – mateřská škola (prostředí, vztahy – dítě x dospělý, kamarádi)
  • hry a situace, kde se dítě učí chránit soukromí a bezpečí své i druhých

Očekávané výstupy:

  • přijímat a uzavírat kompromisy, konflikty řešit dohodou
  • dodržovat pravidla vzájemného soužití v MŠ i na veřejnosti
  • bránit se projevů násilí a ponižování

Oblast sociálně kulturní

IV. Dítě a společnost:

Dílčí vzdělávací cíle:  

  • upevňovat schopnosti žít ve společenství ostatních lidí ( přizpůsobit se, spolupracovat)
  • rozvoj schopnosti přináležet ke společenství ostatních lidí (k rodině)
  • vnímat a přijímat základní uznávané hodnoty
  • rozvoj kulturně estetických produktivních i receptivních dovedností
  • vytváření estetického vztahu ke světu

Vzdělávací nabídka:

  • různorodé společné hry a skupinové aktivity umožňující dětem spolupodílet se na jejich výsledcích
  • přípravy a realizace společných zábav a slavností
  • tvůrčí činnosti slovesné, hudebně pohybové, dramatické apod., podněcující tvořivost a  nápaditost
  • receptivní slovesné a výtvarné činnosti
  • návštěvy akcí zajímavých pro předškolní dítě

Očekávané výstupy:

  • uvědomovat si, že ne všichni lidé respektují pravidla chování, že se můžou chovat neočekávaně, proti pravidlům, a tím ohrožovat pohodu a bezpečí druhých
  • porozumět běžným neverbálním projevům citových prožitkům a nálad druhých
  • představa o pravidlech chování a společenských normách (doma, v mateřské škole i na veřejnosti)

Oblast environmentální

V. Dítě a svět:  

Dílčí vzdělávací cíle: 

  • mít elementární poznatky o vývoji, životě, lidské společnosti, přírodě
  • osvojování elementárních poznatků o místě a zemi kde žijeme
  • prohlubovat a upevňovat získané schopnosti vážit si života ve všech jeho formách
  • učit se chápat, že změny způsobené lidskou činností, mohou prostředí chránit, zlepšovat, ale také poškozovat a ničit

Vzdělávací nabídka:

  • aktivity zaměřené k získávání praktické orientace v obci (vycházky do ulic, obchody, instituce, významné objekty)
  • praktický nácvik bezpečného chování v situacích, které mohou nastat
  • využívání přirozených podnětů, situací a praktických ukázek v životě a okolí dítěte k seznamování dítěte s elementárními dítěti srozumitelnými reáliemi o naší republice
  • ekologicky motivované hrové aktivity (ekohry)

Očekávané výstupy:

  • chovat se přiměřeně a bezpečně doma i na veřejnosti (ulice, hřiště, obchod, lékař)
  • uvědomovat si nebezpečí a mít povědomí jak se prakticky chránit (kam se obrátit o pomoc)
  • povědomí o vhodném nakládání s odpady
  • chránit přírodu, spoluvytvářet pohodu prostředí

Specifické činnosti jsou rozpracovány v třídních vzdělávacích plánech.

 

Nahoru

   Adresa

Základní škola a Mateřská škola Praha 2
Resslova 10/308, Praha 2 - 120 00
Zřizovatel: Městská část Praha 2
MŠ Na Zbořenci 7, Praha 2 - 120 00

   Kontakt

telefon kancelář zš: 224 923 700
telefon mobilní zš: 739 320 776
telefon kancelář mš: 224 923 582
omlouvání dětí mš: 224 923 582

   E-mail

kancelář zš: info@zsressl.cz
kancelar mš: skolka@zsressl.cz
omlouvání dětí mš: info.skolka@zsressl.cz
web administrace: admin@zsressl.cz